فلو سوئیچ

 

فلو سوئیچ یکی دیگر از تجهیزات صنعتی مکانیکی برای سنجش و مانیتور جریان هوا، بخار یا مایعات است که کاربردهای زیادی دارد. حفاظت از پمپ و حفاظت از مدار خنک کننده از جمله کاربردهای مهم این دستگاه بوده که به پمپ دستور قطع و وصل می‌دهد. فلو سوئیچ‌ها در دو نوع هوا و مایعات در بازار وجود دارند که کاربرد هر یک با دیگری متفاوت است. فلو سوئیچ مایع در تهویه، آب گرمگن، پمپ آب، دستگاه‌های خنک کننده، سیستم انتقال مایعات، تصفیه آب، کلر زدن به استخرها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین فلو سوئیچ هوا برای تصفیه هوا، گرمایش، تهویه اگزوز، سیستم تامین هوا و غیره کاربرد دارد. برای عملکرد بهتر فلو سوئیچ بهتر است آن را در محل مناسب نصب کنید تا زنگ نزند یا ذرات داخل محفظه آن ته نشین نشود. بهترین مکان برای نصب فلو سوئیچ بالای دستگاه است. در صورتی که شما فلو سوئیچ را در ارتفاع نصب کنید، عمر مفید آن افزایش یافته و آسیب نمی‌بیند.

انواع فلوسوئیچ

از جمله مهم‌ترین انواع فلو سوئیچ کاربردی در ایران می‌توان به نوع خطی، تیغه‌ای، پیستونی، گرمایشی و التراسونیک اشاره کرد که درباره هر یک مختصر توضیح می‌دهیم.

فلوسوئیچ خطی مانند شیر در مسیر جریان است که فرمان قطع و وصل سوئیچ را صادر می‌کند. فلو سوئیچ تیغه‌ای دارای یک پدال بوده که جریان سیال را فشرده می‌کند. فلوسوئیچ تیغه‌ای در مواردی همچون تهویه مطبوع، کنترل دمپر، محافظت از انواع پمپ و موتور کاربرد دارد. فلو سوئیچ پیستونی دارای پیستونی بوده که جریال سیال برقرار کرده و روی سوپاپ مغناطیسی فشار وارد می‎کند و در نتیجه سیگنال قطع و مصل ارسال می‌کند. از نوع پیستونی می‌توان در سیستم‌های روانکاری استفاده کرد. فلوسوئیچ گرمایشی از یک سیستم تشخیص نشتی و سیستم دو عملکرد باز و عملکرد بسته تشکیل شده که در آبگرمکن و چیلر استفاده می‌شود. همچنین فلوسوئیچ التراسونیک یکی دیگر از انواع فلو سوئیچ بوده که با تغییر جریان، سیگنال التراسونیک تولید می‌کند.

 

Comments

Popular posts from this blog

برق چیست؟

پول چیست؟

معرفی چند ابزار دقیق