کاری که بی بی سی با خبر مرگ ملکه انگلستان انجام داد

 

 ماهرخ عباسپور: ملکه الیزابت دوم شب گذشته (پنجشنبه 17 شهریور) در سن 96 سالگی درگذشت و این خبر تمامی رسانه های جهان را در بر گرفت. یکی از آن رسانه هایی که به این موضوع توجه زیادی داشت بی بی سی فارسی بود. شب گذشته تمام اخبار به وقایع خانواده سلطنتی بریتانیا اختصاص داشت و ارتباط چندانی با دیگر رویدادهای جامعه بین المللی نداشت.

این رسانه فارسی زبان در کامنت های خود با انتشار انبوهی از اخبار مرگ ملکه انگلیس در اینستاگرام، فضای کامنت هر چهار پست مربوط به مرگ ملکه الیزابت دوم را بست که کاربران درباره این موضوع نتوانند صحبت کنند.

اکبر نصراللهی، عضو هیأت علمی دانشگاه و رئیس علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه درباره این موضوع گفت: چقدر برای ایرانی ها مهم است که بی بی سی فارسی به دلیل تبلیغات منفی این موضوع را به صورت ویژه و مستمر پخش کند. آیا اخبار بیشتری در دنیا وجود ندارد که مردم ایران بدانند؟ "

 

وی درباره بستن نظرات در مورد تمام پست های مربوط به مراسم ترحیم ملکه الیزابت دوم گفت: برخلاف ادعای بی طرفی و حق اظهار نظر مردم در این مورد و سایر پیامدهای این اقدام یعنی شما درباره هرچیزی می توانید اظهار نظر کنید به جز ملکه انگلستان.

بسیاری از ایرانیان دغدغه سیاست داخلی و خارجی را دارند، اما از زمانی که انقلاب اسلامی در سال 1979 حکومت سلطنتی کشور را سرنگون کرد، اکثر آنها نسبت به خانواده های سلطنتی جهان بی تفاوت بوده اند.

 

ملکه الیزابت در سال 1961 به ایران سفر کرد و در کاخ باشکوه گلستان در تهران اقامت کرد. وی همچنین به همراه فرح پهلوی از اصفهان، شیراز و تخت جمشید دیدن کرد

روابط ایران و انگلیس همیشه پیچیده بوده است. نیروهای بریتانیا و شوروی در سال 1941 برای تامین امنیت میادین نفتی انگلیس در آبادان به ایران حمله کردند.

اما آنچه ایرانیان بیش از همه به یاد دارند سرنگونی نخست وزیر محمد مصدق است که صنعت نفت را ملی کرده بود توسط سرویس های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا در اوت 1953.

 

Comments

Popular posts from this blog

برق چیست؟

پول چیست؟

معرفی چند ابزار دقیق